שירי רכבת ומה שמאחוריהם

כשיבוא שלום

בימי המנדט הבריטי חיברו רכבות את ארץ-ישראל אל בירות הארצות השכנות. חיים חפר מאמין שכשיבוא השלום שוב נוכל לנסוע ברכבת לדמשק, בירות, עמאן וקאהיר. שרים חברי שלישיית גשר הירקון בשנת 1964.

בין הרים ובין סלעים

שיר אירוטי המתאר את געגועי האוהבת לאהובה הנוסע ברכבת ומתרחק ממנה. נכתב ביידיש בארצות הברית בתחילת המאה ה-20 והגיע לארץ עם חיילי הגדוד העברי ה-39 בשנת 1918 לקראת תום מלחמת העולם הראשונה. ב-1921 נלקחו ממנו השורות הראשונות שעברו כמה שינויים על מנת שיתאימו לשירה בגנים ובתי הספר בירושלים.

הוא והיא על הגג

המילים נכתבו לעדלאידע התל-אביבית בפורים של שנת 1934, ומתארות נסיעה מעפולה לתהלוכה בתל-אביב. הלחן זוהה בארה"ב בשנות ה-20 (של המאה ה-20) כמנגינת כלייזמרים.

חנהלה התבלבלה

השיר הוא תוספת עממית לשיר "הוא והיא על הגג". כנראה לא נכתב על ידי אלתרמן. השיר הגיע לכרם התימנים כנראה על ידי נערים שהתחנכו בקיבוצים ושמעו אותו שם.

זר של נרקיסים

השיר נכלל כאן בזכות הרכבת המופיעה בבית השני. המילים נכתבו תחילה ללחן של שמוליק קראוס ונועדו ללהקת החלונות הגבוהים. משדחתה הלהקה את השיר, מסר טהרלב את מילותיו למלחין אפי נצר וזו התוצאה.

הצופים והצופות

שיר עממי, נכתב כנראה בשנות ה-20 (של המאה ה-20) בעקבות טיול של חניכי צופים. להקת החמציצים כללה אותו בתוכניתה והמשורר יעקב שבתאי הוסיף לשיר מילים חדשות. הביטוי "צ'רלי קצ'רלי", הוא שיבוש של הביטוי המקורי "ג'ם וקונסרבים". המטיילים אכלו בטיול ריבה ושימורים.

רכבת הברית

למרבה הפלא המילים הן של נעמי שמר. שיר בסגנון שירי העבדים האמריקאים המחכים לרכבת שתיקח אותם אל החופש. פורסם ב-1958

אריה אריה

אריה רובינשטיין – נולד בשנת 1897 בריגה ועלה ארצה כנער עם הוריו. גויס לצבא התורכי, היה קצין. עם כניסת הצבא הבריטי ערק והתנדב לגדודים העבריים. גדוד 39 של "קלעי המלך". השיר מתאר את הנסיעה ברכבת מסרפנד לבסיס המצרים.

רכבת ארוכה

שיר ילדים עממי שאותר כבר בשנות ה-30 (של המאה ה-20) ברוסיה ובבלרוס, ברוסית וביידיש. יש לו עוד תרגומים ונכתבו לו עוד לחנים. זה המוכר ביותר בארץ.

ציף ציף מעל הרציף

נכתב ל"שלושרים" ונכלל בתקליטם (היחידי). חוויית מפגש עם תחנת רכבת עזובה בשרון.

הבית ליד המסילה

ביתה של משפחת ויינר, לימים מנור, בבנימינה היה ליד מסילת הרכבת מחיפה לתל אביב. הרכבת היתה חלק מחייהם. כשנפל הבן יהודה ויינר במלחמת ההתשה בתעלה (1968), כתב אחיו אהוד מנור על האבל בבית שליד המסילה.

רכבת לילה לקהיר

להיט מתקליטה הראשון של להקת משינה 1985. נכתב עם מילים אחרות כששלומי ברכה היה חייל. הוא לא אהב את המילים ויובל בנאי, מנהיג הלהקה נתן את המנגינה לבן דודו אהוד בנאי. השיר הושפע מהשיר הבריטי "ספינת לילה לקאהיר" משנת 1979.

הורה

ממש על שוליו של קיבוץ יגור עברה רכבת העמק. כשכתב בן הקיבוץ, יורם טהרלב, שיר לאירוויזיון (של שנת 1982) בחר לתאר בו ריקוד ישראלי, על נוף ישראלי, וכלל בו איזכור של הרכבת הזו.

אריק לביא - הקטר

שיר הקטר או הקטר 70414 הוא שיר ישראלי שנכתב בשנת 1955 על ידי חיים חפר, הולחן בידי יוחנן זראי ובוצע על ידי אריק לביא במקור, זה היה שיר הנושא בסרטון של משרד ההסברה על רכבת ישראל. בשיר מתואר קטר קיטור תשוש וישן במסעו האחרון מבאר שבע אל סדנאות רכבת ישראל במפרץ חיפה. בסיום מסע זה הוא נדון לגריטה. השיר נכתב כחלק מסרט תדמית ישראלי קצר אשר עסק בהתפתחות הרכבות הישראליות בתקופה שבה הוחלפו קטרי הקיטור הישנים מתקופת המנדט ("המלך הישן" במילות השיר) בקטרי דיזל מודרניים ("המלך החדש").

הדודאים - במסילה לבאר שבע

כבר בראשית שנות החמישים, ובד בבד עם חזון הפרחת השממה והנגב, החלו הדיבורים והחלומות על מסילת ברזל שתרד מבאר שבע לאילת. ומי אם לא דן אלמגור יהיה מהראשונים שיירתמו את עטם לשירות המהפכה. השלמת מסילת הברזל לבאר שבע נראתה אז כמאורע היסטורי שיסייע להפוך את הנגב לגן פורח. כך נולד, בשנת 1958, השיר 'במסילה לבאר שבע', בעקבות שירי הבוקרים והרכבות האמריקנים (Mule Train ועוד). ניסן כהן הברון הלחין את מה שהיה אחד משיריהם הראשונים של צמד הדודאים. אברהם אבינו חזר אפוא לבאר שבע ו'דגלון ירקרק בידו'…

רכבת העמק (1973)

שיר נפלא נכתב על ידי יורם טהר לב שילדותו עברה בקיבוץ יגור בו עברה "רכבת העמק" מספר פעמים ביום.
בוצע במקור על ידי דורית ראובני.

המבחר והמידע נכתבו על ידי עפר גביש, חוקר זמר ומנחה אירועי שירה וטיולים מזמרים.
כתובת האתר של עפר גביש: www.gavisho.com

error: Content is protected !!