תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח מזמינה אותך לטקס חשיפת דגם ה"קרונוע האווירי" ההיסטורי
בשעה 17:30 תתקיים בבית אחי הרצאתו של בן קשלס, "בין הרים ובין סלעים טסה הרכבת", סיפורם של ה"קרונועים האוויריים" בשלוחת המסילה החיג'אזית בעמק יזרעאל 1918.
יום רביעי ה' בניסן 6.4
בראשית 1918 הוטלה על המהנדס ברוך קטינקא, המפקח הראשי של שלוחת הרכבת החיג'אזית בארץ ישראל, משימה בלתי שגרתית, הכנת קרון ממנוע )"קרונוע"( עבור אנשי הטייסת הבווארית 304b שחנתה במרחביה. הימים ימי מלחמת העולם הראשונה וברחבי עמק יזרעאל התמקמו טייסות האוויריה הגרמנית שפעלו לצד הצבא הטורקי. אנשי הטייסת ביקשו פתרון תחבורתי שיאפשר להם לצאת לבילויים רווי אלכוהול במושבה הגרמנית בחיפה, כמפלט משגרת המלחמה.
אנשי הטייסת, העבירו לקטינקא גוף של מטוס שניזוק בתאונה כשבחרטומו מותקן מנוע תעופתי עוצמתי. קטינקא המופתע לא התבלבל ורתם את גוף המטוס לקרון כשמדחפו מופנה לכוון הנסיעה, וכך נולד "הקרונוע האווירי" – יצור כלאיים בין קרון למטוס, שהונע באמצעות מדחף. "הקרונוע האווירי" הראשון M8 נחנך ב-1918 ושבר כל שיא מהירות אפשרי על גבי מסילה צרה, שלימים נודעה כמסילת "רכבת העמק".